Knab lanceert zakelijke rekening voor ZZP’ers

GESCHREVEN DOOR REDACTIE 06.05.2014

De online consumentenbank Knab gaat vandaag de zakelijk markt op met Knab Zakelijk, een rekening ingericht op de specifieke behoeften van ZZP’ers en kleine ondernemingen. Naar eigen zeggen is de nieuwe rekening ontdaan van overbodige extra’s en biedt het tools voor ondernemers om geld slim te beheren.

De bank denkt met de nieuwe rekening een behoefte te vullen bij een grote groep van ondernemers (89 %) die vinden dat hun bank niet proactief meedenkt over de manieren waarop meer rendement behaald kan worden. De bank baseert zich hierbij op een onderzoek onder 500 ZZP’ers dat zij door Direct Research heeft laten uitvoeren. Uit het onderzoek zou ook blijken dat 31% van de ZZP’ers vindt dat zij met hun zakelijke rekening voor overbodige diensten betalen.

Bij Knab Zakelijk zouden deze overbodige diensten zijn weggelaten. Daarnaast haalt Knab Zakelijk meer uit het geld van ondernemers, zegt oprichter en CEO van Knab, René Frijters. “In Nederland laten bijna 280.000 ZZP’ers bijvoorbeeld een onnodig hoog saldo op hun betaalrekening staan, waardoor ze veel rente-inkomsten mislopen. Wij wijzen klanten daar proactief op en komen met een gerichte oplossing. Zo kan door automatisch een te hoog saldo naar een spaarrekening over te boeken meer rendement behaald worden.”

ZZP’er laat geld liggen

Johan Marrink, oprichter van Stichting ZZP Nederland: “ZZP’ers worden in Nederland gedwongen een zakelijke rekening te openen bij een bank. Opvallend is dat ZZP’ers op hun zakelijke rekening een veel lagere rente ontvangen dan op hun privé rekening. Terwijl het juist zo belangrijk is zaken en privé te scheiden. Blijkbaar is een euro op een privérekening meer waard dan op een zakelijke rekening. Als belangenbehartiger van Nederlandse ZZP’ers vind ik het goed dat een bank als Knab, die voldoet aan het depositogarantiestelsel, een stap zet om deze scheve behandeling aan te pakken.”

Frijters zegt het het ‘uiterst onwenselijk’ is dat een op de vier ZZP’ers zich niet serieus genomen voelt door zijn bank. “Een bank hoort een instelling en partner te zijn waar je als ondernemer of particulier 100 procent op kunt bouwen. Dat betekent voor ons in ieder geval dat je de klant wilt begrijpen en proactief meedenkt.”